Cliënten blijven tevreden over ouderenzorg: ‘Een dikke 8 voor de zorg’
Nieuws 12 mei 2025Mensen die gebruikmaken van verpleeghuiszorg of wijkverpleging zijn nog altijd zeer tevreden over de zorg die zij ontvangen. Dat blijkt uit een groot landelijk onderzoek onder ruim 55.000 cliënten dat in 2024 is uitgevoerd. Dit jaar wordt cliënttevredenheid onder het Generiek Kompas, kwaliteit van bestaan op een andere manier gemeten voor de wijkverpleging en verpleeghuiszorg gezamenlijk. In de verpleeghuiszorg gaven cliënten gemiddeld een 8,3 voor de zorg, gebaseerd op ervaringen van meer dan 2.200 locaties. Ook in de wijkverpleging werden op alle negen gemeten onderdelen cijfers boven de 8 gegeven. Vooral de persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid bij de zorgverlener scoorden het hoogst: een mooie 8,9. Bekijk de resultaten van de wijkverpleging: https://www.zorginzicht.nl/openbare-data/open-data-wijkverpleging#verslagjaar-2022 Bekijk de resultaten voor de verpleeghuiszorg: https://www.zorginzicht.nl/openbare-data/open-data-verpleeghuiszorg Zorgmedewerkers maken het verschil Deze resultaten laten zien dat zorgmedewerkers, ondanks alle uitdagingen in de sector, erin slagen om iedere dag weer mensgerichte en liefdevolle zorg te bieden. Ook op de zogenoemde aanbevelingsvraag – of cliënten hun zorgorganisatie zouden aanraden aan anderen – scoort de sector goed. De Net Promoter Score (NPS) is licht gedaald van 59,9 naar 54,8, maar nog steeds beveelt een ruime meerderheid hun zorgorganisatie aan. Ruimte om te leren en verbeteren De uitkomsten van de jaarlijkse meting geven niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook waar nog ruimte is voor verbetering. Zo scoorde de vraag of de zorg op het afgesproken tijdstip komt, met een 8,0, het laagst. Het is belangrijk dat zorgorganisaties deze informatie gebruiken om te blijven leren en ontwikkelen. Aandacht voor kwaliteit van leven Naast zorgkwaliteit werd ook gevraagd naar de ervaren kwaliteit van leven. Mensen blijven daarover gematigd positief. Een belangrijk signaal om aandacht te blijven houden voor welzijn, zingeving en een menswaardig leven – naast goede medische zorg. Resultaten openbaar beschikbaar De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het openbare databestand van het Zorginstituut. Cliënten, naasten en zorgprofessionals kunnen deze informatie gebruiken bij het kiezen van een zorgaanbieder of om samen te werken aan verbetering. Ervaringsmeting Generiek Kompas In 2025 loopt er een nieuwe landelijke meting, waarbij cliënten én hun naasten hun ervaringen kunnen delen. Dit meetinstrument hoort bij het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’. Per 1 januari 2025 is dit nieuwe meetinstrument beschikbaar en tevens het instrument wat elke organisatie in de Wlz en de Zvw gebruikt om jaarlijks een ervaringsmeting uit te voeren en de uitkomsten ervan aan te leveren bij de gegevensmakelaar.