Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Terug naar overzicht
Kennisdocument

Personeelsdossier

13 maart 2025

Medewerkers kunnen schrikken als er zonder hun medeweten gespreksverslagen aan hun personeelsdossier worden toegevoegd. Vooral als zij uitspraken van zichzelf terug zien die ze niet herkennen. Het kan hun vertrouwen in de organisatie aantasten, leiden tot gevoelens van onveiligheid en ziekmeldingen. Het is beter dit te voorkomen. Een open en eerlijke cultuur rondom personeelsdossiers draagt bij aan vertrouwen tussen u en uw medewerkers en de medewerkers onderling.

Drie tips om dit voor elkaar te krijgen:

  1. Maak helder welke documenten in het personeelsdossier thuishoren en waarom.
  2. Laat medewerkers weten wanneer er iets wordt toegevoegd aan hun dossier en bied ze de mogelijkheid hierop te reageren.
  3. Corrigeer tijdig de fouten. Een erkenning of kleine aanpassing kan escalatie en juridische stappen voorkomen.