Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Terug naar overzicht
Kennisdocument

Informatie uit de nieuwsbrief van week 35, 2025

18 september 2025

Werkgeversbijdrage AOVVT 2025
Op 1 augustus jl. heeft u van het AO VVT het verzoek ontvangen om bij hen uw loonsom over 2024 in te dienen. Op basis hiervan wordt de werkgeversbijdrage aan het AO VVT 2025 berekend. Deze werkgeversbijdrage (van 0,04% van de loonsom) is verplicht en vloeit voort uit een afspraak tussen cao-partijen.
AO VVT helpt u bij het vormgeven van goed werkgeverschap door continu activiteiten te initiëren die het werken in onze branche aantrekkelijk, gezond, veilig en mooi houden. Voorbeelden daarvan zijn: financiële ondersteuning van werkgevers in de kosten van de RVU, het verkrijgen van actuele arbeidsmarktinformatie over de sector via het onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (AZW), analyse van en inzicht in verzuimgegevens, het aanjagen van het goede gesprek via het programma Over Morgen, etc. Ook draagt het AO VVT bij aan de platforms YouChooz en Zorginspirator, waarmee in- en doorstroom in de sector wordt vergroot.
Benieuwd wat AO VVT nog meer heeft gedaan? Zie het jaarverslag van 2024. Meer informatie kunt u vinden op de website.
Bij vragen over de werkgeversbijdrage kunt u contact opnemen via bijdrage@aovvt.nl.

 

Vaccinatieronde Covid-19
Begin augustus stuurden wij u een informatiemail over de najaarsronde voor de Covid-19 vaccinatie. Deze loopt van 15 september tot 5 december 2025. Leest u hier ook meer informatie. Op de website van het RIVM staat ook informatie over de aankomende Covid-19 vaccinatieronde. Via www.planjeprik.nl kunnen afspraken gemaakt worden door personen zelf.

 

Schriftelijke zorgovereenkomst niet nodig
In het kader van de vermindering van administratieve lasten hebben landelijke partijen eerder een statement gedeeld over het stoppen met een schriftelijke zorgovereenkomst. We zijn heel blij dat we regelmatig geluiden horen van leden die hier ook mee aan de slag zijn gegaan. Onlangs is het statement aangepast omdat er vragen kwamen over het verstrekken van de algemene voorwaarden. Leest u hier het meest actuele statement. Ook aan de slag met het verminderen van administratieve lasten? Kijk eens op www.ordz.nl.

 

Publicatie checklist gegevensuitwisseling voor wijkverpleegkundigen
Kennisinstituut V&VN heeft de ‘Checklist gegevensuitwisseling’ voor wijkverpleegkundigen gepubliceerd. Deze checklist helpt wijkverpleegkundigen om de juiste gegevens voor de huisarts beknopt en duidelijk te formuleren, voor ze worden uitgewisseld. Het doel is een efficiëntere samenwerking, tijdsbesparing en betere zorg. En dat is belangrijk, zeker nu zorgvragen steeds complexer worden. De checklist is gebaseerd op de handreiking ‘gegevensuitwisseling’, die is ontwikkeld in samenwerking met huisartsen en wijkverpleegkundigen.

 

Waarom aandacht voor privacy ook bestuurlijk van belang is
Naast het feit dat informatiebeveiliging en privacy essentieel zijn voor goede en veilige zorg, is het ook een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Bestuurders in de zorg kunnen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld wanneer blijkt dat zij onvoldoende maatregelen hebben genomen om persoonsgegevens te beschermen. Dit geldt met name bij ernstige of structurele tekortkomingen, zoals het ontbreken van een adequaat privacybeleid, onvoldoende beveiliging van systemen of het niet naleven van de AVG.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt hier steeds scherper toezicht op. Hoewel de IGJ niet de primaire toezichthouder op de AVG is (dat is de Autoriteit Persoonsgegevens), ziet zij wél toe op de veilige omgang met patiëntgegevens als onderdeel van haar bredere toezicht op kwaliteit en veiligheid van zorg. Privacy is daarmee een integraal onderdeel van het toezichtkader van de IGJ.
De IGJ beoordeelt onder andere:

  • Of zorgorganisaties beschikken over een actueel en werkend privacybeleid
  • Of bestuurders actief sturen op bewustwording en veilig gedrag
  • Of er voldoende maatregelen zijn getroffen om risico’s op datalekken te beperken

Het niet voldoen aan deze verwachtingen kan leiden tot inspectiebezoeken, verplichte verbetermaatregelen en in ernstige gevallen zelfs bestuurlijke sancties.
Lees  hierover ook de Wegwijzer Informatiebeveiliging. Door gebruik te maken van het Digitale Loket IB&P kunnen bestuurders en zorgorganisaties aantoonbaar werken aan verbetering en voldoen aan de normen die de IGJ stelt.